Arkitektur tilpasset natur og kulturhistorie
Tekst og foto: Hedda og Guy Tschudi-Madsen, MAP arkitekter
Flosterøyveien 66 i Arnevik er et eksempel på hvordan sensitiv arkitektur kan balansere strenge reguleringsbestemmelser med stedets naturlige og kulturhistoriske kvaliteter.

Eiendommen, kjøpt i 2017, ligger på en halvøy med fjell, gressenger og sandstrender – samme sted hvor familien har hatt tilholdssted siden 1927.
Prosjektet krevde dispensasjon både for strandsone og LNF-område (Landbruk, natur og friluftsområde), noe som satte strenge krav til utforming og materialvalg. Resultatet er to bygninger som følger topografien og hvor materialer reflekterer stedet, plassert mellom historiske spor av et gammelt skipsverft med smie og bedding.
I Arendal kommunes Vedtatt Arealpolitikk er det nøye beskrevet hvordan man bør ta hensyn til landskapet og dets særegenheter i byggetiltak, likeledes i Statlige planretningslinjer for differensiert forvaltning av strandsonen langs sjøen (SPR). Det ble i rammesøknaden redegjort svært grundig for hvordan disse føringene ville bli etterfulgt. Utformingen av tiltaket er derfor også påvirket av disse retningslinjer.
For å utvikle et slikt prosjekt i strandsonen er det viktig at man også tar hensyn til omgivelsene. Her var det for det meste sprett bebyggelse av ymse kvalitet og heller ikke i umiddelbar nærhet.
Da tomten er såpass stor og usjenert var referanser til nærliggende bebyggelse ikke å anse som førende i utformingen av prosjektet. Det naturlige valget var å skape to bygg som tilpasset seg naturen, svabergene, trærne og det kuperte landskapet.
Det ble raskt avklart at det var mulig å se sjøen fra alle fire himmelretninger. Dette ble det tatt hensyn til i utformingen av plassering av alle rom og tilhørende vinduer. Hvor man enn er inne kan man se sjøen.
Byggene er plassert på det som i sin tid var et mindre skipsverft med smie og bedding. Man kan fra hovedhuset se både den gamle smien på steinplattingen mot sydvest og beddingen (hvor man bygget tre masters skip) mot sydøst. Bygningene er plassert mellom disse to gamle arbeidsplassene.
Planløsning
Det klassiske norske sommerhus ved sjøen har i nyere tid hatt vannet, himmelretninger og naturen som inspirasjon. Dette prosjektet er intet unntak. Hoveddelen av huset med stue, spiseavdeling og kjøkken ble lagt på toppen av tomten med god utsikt over Sørlandsleia og tilhørende skjermet bukt og familiens gamle 1800-talls hus. Badet og alle soverommene tilpasser seg terrenget og er i samme vinkel med det grå fjellet mot sjøen. Selv om stedet skal brukes året rundt har det den klassiske løsningen hvor alle fire soverom ligger på rekke og rad nedover i terrenget med utgang til terrasser og naturen. Det er i tillegg badstue og et gjesterom/bodareal nede ved stranden og den gamle beddingen.

Materialbruk
Stedets karakteristiske fjellformasjoner med sitt spekter av brun- og gråfarger og furutrærnes trestammer i lysebrune nyanser er inspirasjonskilder for material- og fargevalg. Alle materialer og utførende håndverkere er lokale. For at byggene skulle tilpasse seg naturen i størst mulig grad ble det valgt malmfuru som var forinnsatt med jernvitrol på fabrikk. På den måten vil trefasadene gråne jevnt og ikke få skjolder under vinduer og gesimser. Alle skruehoder er formalt med grå maling slik at de ikke synes mer enn nødvendig og tilpasser seg de grånede fasadene. Alle vinduer og dører er utført i accoya på utsiden og kvistfri furu på innsiden. Det betyr at vinduer og dører beholder sin lyse farge opp mot den grånede fururfasaden. Alt er i utgangspunktet vedlikeholdsfritt. Leverandører av alle vinduer, dører og foldedør er Solfjell AS og Dørfabrikken Vatnestrøm AS i Tvedestrand.
Utvendig terrasser og trapper er utført i Møre Royal, satt inn med olje. Terrassedekket er tilpasset terreng og fjellformasjonene slik at det er glidende overgang. Litt etter litt vil tredekket og fjell gå i ett.
Innvendig er materialbruken lys. Det er kun brukt norsk trevirke, kvistfri furu, forinnsatt med Osmo. Behandlingen gjør at overflatene beholder sin lyse trefarge og ikke gulner. De kvistfrie furubordene er lagt som sprekkpanel og gir dermed en liten skygge og dybdeeffekt. Ved å legge panelet horisontalt forsterkes rommenes lengderetning i de relativt høye rommene. Takbjelken i stuearealet er en 880cm lang limtredrager og det var ønskelig at den skulle inngå som en del av opplevelsen av interiøret. 7 mann måtte til for å få den på plass! Alle gulv er heltre hvitoljet ask, en hard tresort, men myk å gå på. Det er varme i alle gulv. Alt innvendig av trematerialer ble levert av Arendal Listhøvleri AS.
På badet var det ønskelig å spille opp til den lyseblå/asurblå fargen sjøen får når det er sandbund. Veggene er derfor utført med asurblå flis som har en variert overflate med referanse til sjøen. For øvrig er det benyttet lys jordfarge på gulv og himlingen er utført i kvistfri furu.
Om man vil, kan man tolke husets ytterfasader som den grålige omsluttende og beskyttende barken på et tre, mens treverket inne som den lysere trestammen.

Levenradører
Et annet viktig punkt i prosjektet var å velge de beste utførende i området. Valget falt på Byggmester Kåre Lillejord AS. Med sin lokale kjennskap til underleverandører og leverandører av produkter og materialer var dette rett valg. Det ble lagt opp til regelmessige fysiske møter på byggeplass og teammøter fortløpende gjennom hele byggeprosessen. Kåre Lillejord stod selv ansvarlig for all koordinering, innspill og beslutninger av detaljer og løsninger med undertegnede. Det ble en svært vellykket prosess hvilket medførte at alle leveranser og utførelser ble levert på rett tid fortløpende. Underleverandører var Agder Mestermur AS v/Jarle Duus og Tvedestrand Elektro v/Martin Lund. Igjen ble det avholdt regelmessige møter om utforming av peisen, som er et åpent ildsted, på byggeplass. Den trekker bedre enn de fleste peiser. På elektrosiden ble det utarbeidet egne elektroplaner og beslutninger om styring og varme avklart før arbeidene ble utført. Plassering av inne- og utelamper er gjort i tett samarbeid mellom undertegnede og Tvedestrand Elektro for å få optimal lyseffekt. På VVS siden ble Espen Carlsen AS v/Espen Carlsen benyttet. Igjen ble det avholdt regelmessige møter, bestillinger av armaturer og løsninger diskutert før utførelse og som har resultert i optimale løsninger. Eget teknisk rom i kjeller rommer all teknikk i huset. Utomhusarbeidene med terrasser og tilpasning av jord og stein rundt husene ble utført av Byggmester Kåre Lillejord AS. Det er kun benyttet stein fra tomten. Med sin lange erfaring bidro Kåre Lillejord som prosjektleder og koordinator til at prosjektet mottok ferdigattest 10. juni 2025. Riverarbeider ble påbegynt i ultimo september 2024, hvilket betyr en byggetid på totalt 9 ½ måned. Det er altså en kombinasjon av god planlegging, høyt kvalifiserte leverandører og håndverkere samt med god byggeledelse som har bidratt til et optimalt resultat på en vakker natur- og sjøtomt på Sørlandet.
Familien flyttet inn medio juni 2025 og har vanskeligheter med å forlate stedet hver gang de er der.
